Въпреки усложнената епидемична обстановка в страната кандидатстудентската кампания на Технически университет – Габрово премина успешно. Набирането на нови студенти бе реализирано с участието на всички преподаватели, а цялостната организация беше под ръководството на проф. д-р инж. Анатолий Александров, зам.-ректор по учебната дейност. За постигнатите резултати и бъдещите планове на ТУ е разговорът с проф. Александров пред аудиторията на вестник „100 Вести“.
– Проф. Александров, бихте ли припомнили как протече кандидатстудентската кампания за настоящата учебна година в ТУ – Габрово и какви резултати бяха постигнати?
– За настоящата академична учебна година планираният прием на студенти, за които държавата осигурява средствата за издръжка в нашия университет, беше за 639 студенти. В редовна и задочна форма на обучение бяха приети 575 студенти, което е 90% изпълнение. В допълнение към тях планирахме и 40 студенти, които ще се обучават в платена форма. Така на практика за академичната 2021/2022 година новопостъпилите първокурсници са общо 609, което също представлява 90% изпълнение на приема. В рамките на реализираната кампания 40 студенти възстановиха правата си и отново са в първи курс на обучение, а 69 студенти пожелаха да се прехвърлят от други висши учебни заведения в различни специалности при нас. Така общият брой на приетите студенти в образователно-квалификационната степен „бакалавър“ е 700 души, което е 103,1% изпълнение в тази степен. Резултатите се дължат на факта, че ТУ – Габрово реализира обучение по актуални специалности, търсени на пазара на труда, които имат и важно значение за развитието не само на региона, но и на националната икономика.
– Въпреки тежката пандемична обстановка защо постигнатите резултати са добри?
– Габровският Технически университет предлага качествено и основано на дългогодишни традиции образование, което е причина нашите специалности да са предпочитани от младите хора не само от региона, но и от цялата страна. Голяма част от студентите са от Стара Загора, Видин, Враца, Монтана, Кърджали, Хасково, Благоевград, Кюстендил, Бургас, Русе и други региони. Това ясно показва, че нашият стремеж е да поддържаме комуникация и да се рекламираме в училища и фирми от цялата страна. Тази година ясно се забелязва и тенденцията студенти от други висши учебни заведения да се записват при нас. Основните аргументи на тези студенти са свързани с материално-техническата база, с която разполага Университетът, осъвременените учебни планове, както и силните ни контакти с бизнеса. Ние наблюдаваме и анализираме тази тенденция с внимание. По отношение на професионалните направления държавният план-прием е балансиран, тоест в едни специалности имаме повече приети студенти, а в други по-малко. Това отразява общото разбиране на младите хора за обучението и тази тенденция не е нова за нас. Наблюдаваме засилен интерес към специалности като „Автоматика, роботика и компютърни управляващи системи“, „Електроенергетика и електрообзавеждане“, „Промишлена и автомобилна електроника“, „Компютърни системи и технологии“, „Комуникационни технологии и киберсигурност“, „Софтуерно и компютърно инженерство“, „Компютърни технологии в машиностроенето“, „Мехатроника“, „Технология на материалите и материалознание“ и др. Интересът е по-нисък към специалностите от направление „Общо инженерство“ („Дигитална администрация“, „Индустриален мениджмънт“). Тези констатации са ясен знак, че в това професионално направление трябва да насочим повече усилия както при приема на студентите, така и за създаване на нови специалности.
Успешно протече и приемът в образователно-квалификационна степен „магистър“. При планиран прием от 166 магистри в редовна форма на обучение по държавна поръчка са записани 180 студенти, което представлява 108% изпълнение на предварителните ни разчети. Приемът в задочна форма на обучение е изпълнен на 100%. В платена форма на обучение са записани 218 студенти. Така общо за магистри са приети 413 души. Магистърската степен е възможност за всеки студент да доразвие своите знания и да ги концентрира в избрана от него професионална област. Голяма част от магистрите са нашите завършили бакалаври, но не бива да се пренебрегва и фактът, че значителна част от тези хора са вече реализирани на пазара на труда и степента им е необходима, за да израстват в кариерното си развитие. Реализираният прием ни дава основание да работим за развитие на повече магистърски специалности, тъй като очевидно имаме необходимия капацитет. И тази година разчитахме най-вече на информационните и комуникационните технологии и осъществихме по-ограничен личен контакт с младежите. Направихме онлайн лекции и презентации на специалностите, кратки видео клипове, онлайн предварителни изпити чрез университетската информационна система и платформата за електронно и дистанционно обучение Moodle. Много млади хора предпочитат такъв тип комуникация, което ни дава основание да смятаме, че работим в правилната посока.
– Страната ни продължава да бъде в плен на COVID-19 кризата. Кога предвиждате да стартира новата кандидатстудентска кампания за следващата 2022-2023 академична година? Какви нови възможности и планове има Университетът за нейното протичане?
– Кандидатстудентската кампания е изключително важна за нас и неслучайно всички преподаватели са ангажирани с това. През последните години, не само поради пандемията и демографските тенденции, ние стартираме кампанията значително по-рано. Сега предстои обявяването на план-приема за следващата година пред Министерството на образованието и науката. Най-същественото в него е разкриването на 4 нови бакалавърски специалности в професионално направление „Общо инженерство“. Там имаме значителен потенциал както по отношение броя на приеманите студенти, така и в създаването на интердисциплинарни „хибридни“ специалности. Именно това е разписано в Стратегията за развитие на висшето образование за периода 2021-2030 г. Работим изключително интензивно в тази посока и вече са подписани редица меморандуми за сътрудничество с български висши учебни заведения и бизнес организации за разработването и разкриването на съвместни специалности. Повечето от тях ще отговорят на изискванията за интердисциплинарност и ще обединят усилията и експертизата на различни специалисти.
Достатъчно е само да споменем, че ТУ – Габрово стартира работа по четири нови проекта, финансирани по приоритетна ос 2 на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, процедура „Модернизация на висшите училища“. Още от следващата година ще започнем прием по нови специалности, разкрити в резултат на това междууниверситетско сътрудничество и благодарение на тези проекти. Една част от новите учебни планове ще са за степен „магистър“ и ще засегнат всички професионални направления – като „Общо инженерство“, „Комуникационна и компютърна техника“, „Електротехника, електроника и автоматика“, „Материали и материалознание“ и „Социални дейности“. Логиката на тези проекти предполага сериозни инвестиции в умения и компетентности както за преподавателите, така и за студентите. Ще предложим и съвместна бакалавърска програма с ТУ – София в областта на мехатрониката. Наистина имаме много нови перспективи и работим усилено. По-важното е, че посоката беше набелязана преди години и ние постепенно реализираме нашите идеи съвместно с бизнеса и непрекъснато надграждаме с модерна научна инфраструктура, която е на разположение на студентите.
– Може ли да обобщим, че въпреки пандемията Техническият университет успешно се справи и тази учебна година с приема на студенти и има позитивни нагласи за развитие?
Технически университет – Габрово през последните години реализира почти 100% изпълнение на план-приема и тази година също се справихме. Това ни отрежда място сред университетите, които имат стабилно развитие, независимо от демографските проблеми, пандемията и отлива от образование сред младите хора. Позитивно настроени сме, че ще продължим да се справяме и занапред, а най-много се надяваме през тази учебна година да имаме повече присъствено обучение. Ние не само акцентираме върху привличането на нови студенти, но и върху качеството на обучение. Когато нашите студенти посетиха Технологичния парк по време на присъствената форма, те наистина осъзнаха, че имат прекрасни възможности за развитие и обучение.
Източник: в. „100 Вести“ | 28.10.2021 | Стефка Бурмова